Anmeldelse af Les Mills BodyCombat Release 64

Man kan på nettet finde mange gennemgange af hver eneste nye release af BodyCombat. For det meste står der en instruktør, der med sin uddannelse og erfaring har en god forståelse for sammensætningen af programmet og tilpasningen til koreografien. Så hvis man ønsker en objektiv teknisk vurdering af en release, er det nok sådan et review man skal lede efter. Jeg anbefaler f.eks. Tommy Damani som på en underholdende og meget energisk måde, både giver tips og tricks men også god kritik af releasen.

Jeg er til gengæld 100% subjektiv, og udtrykker kun mit eget synspunkt ude fra gulvet. Som almindelig klassedeltager kommer jeg med min mening om hvordan jeg oplever releasen. Jeg får på den måde både kategoriseret og systematiseret mine egne oplevelser og håber, at der er andre der får et eller andet ud af det og ikke mindst at der er nogle, der er uenige, som vil starte en god diskussion. Stay with the fight

Med Release 64 prøvede jeg for første gang en dobbelt servering. Jeg lagde ud i Birkerød klokken 9:35 og tog så til Fisketorvet til deres 13:15 Release. Birkerød havde booket den store sal ovenpå, men i sidste ende kom der kun 27 deltagere. Der har været svagt vigende deltager antal de sidste par måneder og når man så lægger sommerferien oveni, er det måske ikke så mærkeligt alligevel. Senere på Fisketorvet var vi dog kun 8! Der er aldrig noget nær fuldt hus på Fisketorvet, jeg tror generelt shopping-mall baseret fitness centre har svært ved at trække de faste brugere, men jeg ved ikke hvor godt Fields klarer sig.

Nu hvor jeg sammenlagt har været programmet igennem 7 gange, synes jeg godt jeg kan danne og forsøge at udtrykke en mening.

1a Opvarm over 5:00 ***** Freaks (Timmy Trumpet & Savage)
Livligt og muntert musik åbner ballet med nogle Shoots der gradvis bygges op til en kombination med Hooks og Uppercuts. Som resten af releasen, relativ simpel koreografi – dog kan jeg på en dårlig dag godt ha’ lidt problemer med at finde ind i rytmen, når der skal indsættes et dobbelt Bounce.

1b Opvarm under 4:39 ****** Can’t You See (Shermanology & GRX)
1a går direkte over i 1b med 3 knæ. Det synes jeg er super godt; der er ingen behov eller anden god grund til at holde pause. Starter med H/V serier af Frontkicks – efterfulgt af H/V serier af Sidekicks – perfekt matchende musik. Fordelen ved de relativt lange serier er, at man kan arbejde på gradvis forbedring af teknik og/eller højde på sparkene. Kan ikke finde noget at udsætte, så fuld score.

2 Combat I 2:12 **** I’m Shipping Up To Boston (Sway Spice)
Meget kort track 2. Jeg fornemmer der er lidt af en joke i valget af Irsk lydende musik, idet knæ og front spark kombinationerne godt kan ligne lidt Riverdance. Jump kicks virker fint, men jeg kunne godt ønske at lidt flere instruktører minder om, at der ikke skal tages flere skridt fremad – det er et stationært jump-kick, så kun med det ene fremadrettet skridt der sætter det hele i gang.

3 Power I 7:29 ***** You’ve Got The Love – Breeze & Modulate Remix (Sosumi feat. Missy DJ)
Fint langt power track med Jabs/Cross/Hooks kombinationer. Jeg havde i starten svært ved at finde i rytmen mellem de 4 jacks og de 2 Squats, indtil jeg bare udførte 6 jacks hvor de sidste 2 har indbygget Squats. Ellers god match mellem musik og koreografi.

4 Combat II 4:13 ** Blast Off (The Basic Proton)
Track 4 havde alle muligheder for at score højt hos mig. Jeg elsker Sidekicks og lange serier. Musikken er til med god… og så gud hjælpe mig, ned på gulvet igen, som i 63’eren. I det mindste er der kun armbøjninger, ingen bear-crawls. Og det er godt nok mange armbøjninger at komme igennem. For den udfordring, for at have droppet de tåbelige bear-crawls og for trods alt kun at vare lidt over 4 minutter giver jeg i alt 2 stjerner, i stedet for den ene stjerne 63-4 måtte nøjes med. Men helt ærligt: Så er det nok!
1024x768_bestfit (2)

5 Power II 5:57 ** Hot Right Now – Jag Skillz VIP Mix (DJ Fresh)
Jeg har bestemt ikke noget imod HIT. Får jeg lyst til at træne på den måde, har fitness.dk GRIT og, som de fleste andre fitness centre, flere andre muligheder. Men serier der er designet til ikke at køre i sync med musikken hører bare ikke rigtig hjemme i et BodyCombat program.

6 Combat III 3:11 ****** Black Widow (Iggy Azalea feat. Rita Ora)
Track 6 er nok mit yndlings track fra denne release. Rigtig godt på benene, og minder mig om Y.A.L.A. (6’eren fra 62) som jeg også rigtig godt kunne li’. Musikken passer også fint til den gradvise udvidelse fra små skridt til hele lunges.

7 Muay Thai 7:57 ****** La Nina Mechanica (Engine Florida)
Generelt er Muay Thai det track jeg ser mest frem til i en almindelig (mixet) BodyCombat klasse. Der er så mange gode: Blade, Braveheart, Metal Combat, Excalibur, Ravers Paradise og fra de nyere releases: Kryptonite & Let the Beat Go. Denne her er bestemt ikke dårlig. Både Side og Descending albuer gi’r godt og de mange gentagne knæ kan også udnyttes fuldt ud. Push-kick trækker lidt ned for mig, men alt i alt et udmærket track, der ville have været det bedste hvis ikke 6’eren havde taget den tittel.

8 Power III 6:37 ***** If You Surrender (The Truly)
Ikke så meget at sige om det afsluttende Power Track. Jeg hører til mindretallet, der faktisk godt kan li’ gi-trækket. Jeg har snakket med andre, og jeg er IKKE den eneste der synes de 6½ minut føles meget kortere. Det må på en eller anden måde være et godt tegn for det sidste Power Track.

9 Styrke 3:24 ***** Shell Shocked (The Proven Lab)
Mit personlige mål er at kunne køre hele ABS programmet igennem fuldt ud ”uden at snyde” – vejen til en sixpack! Er ikke nået det endnu, men 9’eren skal nok hjælpe på vej.

10 Cooldown  4:00 ***** Simply Amazing (Trey Songz)